Tour de France Stuen 51-75

Besøg vores Tour de France stue. En hyldest til verdens hårdeste cykelløb, de store helte, de store tabere, stjernerne & vandbærerne . Stuen er fyldt med billeder og fantastiske historier om det mytiske og legendariske cykelløb. Se vores displays af souvenirs, flasker, cykelkasketter osv. Tag en spændende virtuel rundtur. Alle billeder er nummererede og du kan læse historierne om hvert billede her på hjemmesiden.

nr. 51

Louison Bobet

Her på enkeltstarten, på tredjesidste etape i 1953, hvor han vandt hans første Tour de France-sejr. Han vandt også løbet i 1954 og 1955. Han blev dermed den første til at vinde løbet tre år i træk. Han vandt også Tourens bjergkonkurrence i 1950, hvor han første gang sluttede på podiet som nr. 3. Bobets exceptionelle karriere talte sejre i det franske mesterskab i landevejscykling 1950 og 51, Milano-San Remo 1951, Lombardiet Rundt 1951, Critérium International 1951 og 52, VM i landevejscykling 1954, Flandern Rundt 1955, Dauphiné Libéré 1955, Luxembourg Rundt 1955, Paris-Roubaix 1956 og Bordeaux-Paris 1959.

nr. 52

Felice Gimondi

På billedet her står Felice Gimondi på velodromen Parc de Prince som vinder af Tour de France 1965. Han står sammen med den evige 2’er franskmanden Raymond Poulidor. Efter at have vundet amatørversionen af Tour de France (Tour de l’Avenir), blev Gimondi professionel i 1965 på cykelholdet Salvarani. Da en af holdets medlemmer trak sig fra deltagelse i Tour de France fik Gimondi plads på holdet i sidste øjeblik. Han endte med at vinde hele løbet og blev italiensk nationalhelt. Gimondi arbejdede kort som præsident for Mercatone Uno og som rådgiver for Marco Pantani. I slutningen af ​​1998 Tour de France inviterede løbsarrangøren Jean-Marie Leblanc, Gimondi op på scenen under podiefejringen, da Pantani blev den første italienske vinder af løbet, siden han selv havde vundet begivenheden i 1965. Gimondi vandt derudover Giro d’Italia tre gange, i 1967, 1969 og 1976, og han vandt Vuelta a España i 1968. Da han i 1968 vandt Vuelta a España, blot tre år efter at han var blevet professionel, blev han den blot anden cykelrytter, efter Jacques Anquetil der lykkedes med at vinde alle cykelsportens tre Grand Tours: Tour de France, Giro d’Italia og Vuelta a España. Han vandt sammenlagt 7 etaper i TDF.

nr. 53

Gino Bartali

På billedet her ses Gino Bartali på bjerget Izoard i alperne d. 22. juli 1938. Det var på denne dag at han for alvor skrev sig ind i Tourhistorien. Hans bjergridt denne dag står stadig som et af de mest fantastiske i TDF-historien. Han vandt TDF 2 gange, i 1938 og blev så afbrudt af 2. verdenskrig før han igen vandt 10 år senere i 1948. Havde det ikke været for krigen ville han sandsynligvis have haft en del flere sejre. Sejren i 1948, placerede ham i historiebøgerne som den vinder med længst tidsinterval mellem to sejre i det store etapeløb. Han var sammen med Fausto Coppi den mest kendte italienske cykelrytter før anden verdenskrig. Han vandt Giro d’Italia i 1936 og 1937 og igen i 1947. Bartalis karriere var præget af den tætte konkurrence med den fem år yngre Fausto Coppi. Denne meget markante rivalisering inden for cykelsporten delte de italienske fans i to lejre – coppiani og bartaliani. Bartali, som var konservativ og dybt religiøs blev støttet af det landbrugsdominerede Syditalien, mens Coppi, som var mere udadvendt, var helten i de urbane, industrialiserede nordlige dele af landet. Bartali vandt også bjergkonkurrencen i begge de år han vandt, 1938 og 1948. Han vandt i alt 12 etapesejre i TDF.

nr. 54

Mader & Leth

Jørn Mader & Jørgen Leth blev et legendarisk makkerpar, som fra 1989 til 2003 kommenterede Tour de France for TV 2 Sporten. De bragte fantastiske historier og en entusiastisk stemning direkte hjem i stuerne i Danmark. Poetiske, næsten malende beskrivelser fra Leth om områderne, feltet kørte igennem, byerne, slottene, bjergene, myterne, taberne og vinderne. Leth fortalte om den legendariske rytter Fausto Coppi: ”Han kørte op på toppen … stod af cyklen og sagde: ‘Det her, det er mord’, og så kørte han ned … og vandt”. Mader med nogle bombastiske og fuldstændig fantastiske kommenteringer, live af det han lige så. Om Jan Ullrich lød det for eksempel fra Jørn Mader i 2003. “Rostock-kraftværket, en stor, tungt trampende tysker, et torpedoskud gennem luften, en kraftbombe, praktisk taget pløjer op ad asfalten, bevæger benene sig som store stempler på den tyske maskine, en rullende Bismarckklump”. Eller dette da Bjarne Riis i 1996 kørte fra Indurain i bjergene – Mader: ”45 sekunder til Indurain-gruppen. Kongeskifte. Her er han, den nye majestæt. Riis i bjergene. Riis rivende og flående sig selv frem over asfalten op mod mål her på Hautacam”. Deres kemi var fantastisk og de spillede smukt op til hinanden som her – Leth: Igen disse frygtelige pavéer. Mader: Ja, de ligger nærmest anarkistisk, som kastet ned fra himmelen i et frådende raseri.

nr. 56

Ritter, Rolf & Moberg

Et dejligt Billede af Dennis Ritter, Rolf Sørensen og Christian Moberg fra 2022, hvor verdens største cykelbegivenhed Tour de France, den 1. juli, startede i København. Dennis Ritter og Rolf Sørensen var som sædvanlig i ”førertrøjen” på holdet hos TV2, som de har været siden 2007 og sammen med en masse forskellige eksperter. Christian Moberg er til hverdag ledende Sportsdirektør på det danske kontinentalhold Team Coloquick.

nr. 57

Henri Desgrange & André Leducq

På billedet her står Henri Desgrange til højre, sammen med André Leducq, Tour de France-vinder i 1930 & 1932. Henri Desgrange var løbsdirektør fra 1903-1939. Han er kendt som manden der skabte løbet. Han havde selv været cykelrytter og var hovedmanden bag Parc des Princes velodrome, hvor TDF i mange år havde sin afslutning. Han stod også bag Frankrigs første permanente indendørs bane, Vélodrome d’Hiver, nær Eiffeltårnet. Han var en visionær entreprenør som havde et rigtigt godt øje for reklame og markedsføring og det førte til, at Desgranges blev redaktør af den nystiftet sportsavis, L’Auto, senere omdøbt til L’Équipe. Det første nummer af L’Auto-Vélo udkom den 16. oktober 1900 og blev trykt på gult papir. Desgrange er krediteret for at grundlægge Tour de France i 1903, men ideen kom egentlig fra en af hans journalister på L’Auto, Géo Lefèvre. Avisen annoncerede løbet den 19. januar 1903. Tour de France var nu en realitet, et storslået cykelløb hvor rytteres ensomme heltemod blev udstillet i en ubarmhjertig konkurrence. Den første udgave i 1903 blev et løb på 6 etaper, sammenlagt over vanvittige 2428 km. 1. etape var 467 km fra Paris til Lyon og løbet sluttede med den længste 6. etape. 471 km fra Nantes til Paris. Touren omfattede hele Frankrigs territorium og den gav fra starten franskmændende, en opmuntrede følelse af national identitet. På det her tidspunkt var der heller ikke mange franskmænd som egentlig kendte geografien i deres land. De kort som hvert år fra 1905 kom ud med ruten igennem landet, blev en måde hvorpå de lærte deres land at kende. Cykelløbssporten voksede i de år hurtigere end de nationale og internationale foreninger, der blev oprettet for at administrere den. Union Vélocipédique Française (UVF) og allerede i Tourens andet år var Desgrange ved at afslutte løbet på grund af indblanding fra UVF. Desgrange var en mand der altid gjorde tingene på sin egen måde. Han lyttede sjældent til råd fra andre. Han var dominerende, hård og viste autoritet. Han tog altid sine egne beslutninger igennem alle årene som løbsdirektør. Heldigvis kom den stædige mand hurtigt på andre tanker efter 1904 og han kørte sit Tour de France på sin måde. Det var “hans” Tour de France med hans regler, som han udarbejdede og som han strengt pålagde løbet, holdene, rytterne og alle omkring løbet. Han styrede løbet med hård hånd frem til 1939 og udpegede selv sin efterfølger Jacques Goddet, som var søn af hans mangeårige ven og finansdirektør for Tour de France siden starten, Victor Goddet. I 1947 blev der indført ”Souvenir Henri Desgrange” er en pris og pengepræmie, der gives én gang i det årlige Tour de France. Den vindes af rytteren der krydser det højeste punkt i løbet, for det meste toppen af de højeste og ikoniske stigninger i Alperne og Pyrenæerne. Siden 2003 har den vindende rytter modtaget 5000 euro i præmie. Der er også opført en mindesten for Henri Desgranges, den står på toppen af Col du Galibier.

nr. 58

Jacques Goddet

På billedet her ses den mangeårige løbsdirektør Jacques Goddet, Félix Lévitan & Jacques Anquetil.       Goddet, der arvede Tour de France af sin far Victor Goddet, der var med til at starte løbet i 1903 sammen med Henri Desgranges. Det var deres blad L’Auto, der arrangerede løbet. Under Krigen endte L’Auto og Goddet i lidet flatterende roller, og efter Krigen, i 1946, lancerede Goddet i stedet sportsavisen L’Équipe. På det tidspunkt ejede den franske stat rettighederne til Tour de France. Ikke blot Goddet og L’Équipe ville have i løbet. Også aviskonkurrenten Sports var sulten. Den franske stat lavede derfor et udbud, hvor de to kandidater i 1946 skulle arrangere et fem-etapersløb. Goddet og L’Équipe var bedst til opgaven, vurderede den franske stat, og i 1947 kunne Jacques Goddet og L’Équipe genstarte Tour de France. Jacques Goddet fortsatte som direktør for det hele frem til 1986. Fra 1962 sammen med Félix Lévitan, som kom ind som medarrangør og finansdirektør. Han brugte meget af sin tid på at skaffe nye sponsorere til løbet. I 1962 stoppede man med Nationalholdene, efter pres fra Italienerne. Dette betød at de nye sponsorhold skulle selvfinansieres og dermed også tog en bid af den kage der indtil nu var gået udelukkende til TDF. Lévitan fortsatte med at lede efter sponsorer og så en chance for at tiltrække penge fra USA, da Jonathan Boyer, undertiden kendt som Jacques Boyer, i 1981 blev den første amerikaner til at køre Touren. Lévitan ville udnytte den transatlantiske interesse, han forventede, ved at opmuntre Boyer til ikke at køre i sin sponsors trøje, men i stjernerne og striberne, normalt forbeholdt den amerikanske nationale mester. Det var Lévitan der introducerede den afslutning vi kender i dag. I 1975 introducerede han en ny afslutning på løbet, på den berømte Boulevard i Paris, Champs Éllysées. Han stoppede sammen med Goddet i 1986. I Tour de France er der indført en ”Souvenir Jacques Goddet” præmie. En præmie den gives til den første rytter over Col du Tourmalet, når bjerget er på rutekortet. Den blev indført året efter Goddet døde, altså i 2001 og sikrer blandt andet at den legendariske løbsdirektør bliver husket. På Tourmalet står et monument til minde om Goddet.

nr. 59

Jean Marie Leblanc

På billedet her ses den afslappede Jean-Marie Leblanc overvåge en af pavé-passagerne i TDF 2004. Han var Løbsdirektør for Tour de France fra 1989 til 2005 og den første af direktørerne som selv havde kørt løbet som rytter. Han deltog i TDF i 1968 og igen i 1970, uden nogen store resultater men som en god og stabil hjælperytter i 1970 var han holdkammerat med danske Leif Mortensen, på BIC mandskabet. Han stoppede sin cykelkarriere i 1971. Herefter blev han sportsjournalist. Præcis som sine store forgængere som Løbsdirektører. Henri Desgranges og Jacques Goddet. Leblanc overtog ledelsen af løbet i 1989, efter at have opbygget et bredt kendskab til sporten via sit arbejde som journalist og senere som redaktør på den gældende franske sportsavis L’Equipe. Det er en kendt sag, at Leblanc nærer en personlig kærlighed til Tour de France, og han har faktisk forsøgt at fjerne doping-spøgelset ved gennem årene at gøre ruten lettere. Den hårdeste kritiker af det var såmænd – Richard Virenque, som jo var en del af Festina-skandalen i 1998, som udviklede sig til Tour-historiens – og dermed cykelsportens – hidtil største skandale. Jean-Marie Leblanc har forsøgt at gøre løbet mere sportsligt og mindre kommercielt. Han er hjernen bag Tourens stramme sponsorkoncept, der er baseret på en kategorisering af sponsorer. Indtægterne blev øget, da et stort antal små sponsorer blev erstattet af et begrænset antal større – samt øgede indtægter fra tv-rettigheder. Han sikrede i sin tid som chef, løbets dybe lokale forankring i selv de mindste provinser, midt i globaliseringen. Han forlod løbet i 2005 og overlod stafetten til Christian Prudhommes.

nr. 60

Christian Prudhommes

startede som Løbsdirektør i 2006 efter at han i 3 år havde arbejdet som assistent for Jean Marie Leblanc. Han lærte metieen indefra og han fortsatte og endda strammede linjen mod doping som Leblanc havde igangsat. Lige fra hans første løb i 2006 blev der iværksat store aktioner mod alle holdene. Det endte jo ironisk nok med, at den senere vinder af løbet Floyd Landis et par dage efter hans sejr blev frataget titlen. Han var blevet testet positiv for Testosteron i en massiv mængde. Prudhommes var ligesom alle de tidligere Tourchefer sportsjournalist og havde bl.a arbejdet som kommentator og ekspert ved Tour de France, for flere franske TV stationer. Han havde aldrig direkte været en del af TDF og det var således en mand ”udefra” man fik ind på posten. Han har yderligere moderniseret løbet og bragt Grand Depart ud til mange nye lande og det var også Prudhommes der var manden bag Grand Depart, altså Tourstarten, i Danmark og København i 2022. Noget som han har beskrevet er den største og flotteste start han har oplevet. I Frankrig var hele nationen nærmest rystede og meget begejstrede over den stemning ”deres” løb skabte så langt væk hjemmefra.

nr. 61

Bradley Wiggins

Billedet her er fra d. 22. juli 2012, hvor Bradley Wiggins kører i rundkørslen ved Triumfbuen. På vej mod den første britiske tiumf og sejr i Tour de France. Løbet blev en kæmpe succes for SKY mandskabet, Chris Froome blev nr. 2 og Mark Cavendish vandt sin 4. sejr i træk på Champs Éllysées, godt hjulpet af Bradley Wiggins. Wiggins var kendt for at være god på enkeltstartsrytter på flad vej, men viste allerede i Tour de France 2009, at han også kunne køre opad, og sluttede på en samlet 3. plads. Han deltog i TDF i alt 6 gange og vandt såmænd bare 2 etapesejre. Han var startet som en fantastisk banerytter med et hav af VM og OL medaljer og efter Toursejren vandt Bradley Wiggins OL-guld i enkeltstart senere på året i 2012. 2012 blev et fuldstændig enestående år for Wiggins og han er den eneste der nogensinde har vundet, Paris–Nice, Tour de Romandie, Critérium du Dauphiné og Tour de France i samme sæson.

nr. 62

Chris Froome

På billedet her ses Chris Froome med armen i vejret da han d. 14. juli 2013, vinder løbets kongeetape 15. etape, på Mont Ventoux. Han vandt sin første Toursejr i 2013 og han var allerede i 2012 den stærkeste rytter. Her blev han berøvet for muligheden for at vinde af hensyn til Bradley Wiggins. Historien siger at det var fordi Wiggins var ren Brite og Sky foretrak han blev den første til at vinde løbet. Froome var født i Nairobi i Kenya og skiftede først til britisk statsborgerskab i 2008. Men fra 2013 blev han holdets leder og dominerede Touren i årene herefter. Han vandt den gule trøje i 2013, 2015, 2016 og 2017. Han vandt også bjergtrøjen i 2015 og vandt i alt 7 etaper i det store franske løb.

nr. 63

Marco Pantani

Billedet her er fra d. 24. juli 1998, hvor han sidder på asfalten sammen med de øvrige ryttere protesterede over myndighedernes hårde dopingjagt og den såkaldte Festina skandale. Han var kendt under kælenavnene Piraten, den lille elefant og den lille store. Pantani var en ægte bjergrytter med sin vægt på 56 kg. I sin debutsæson 1994 blev han 3’er i Tour de France. I 1997-sæsonen sluttede Pantani ligeledes på tredjepladsen ved Tour de France og vandt flere etaper, herunder etapen til Alpe d’Huez. Pantani har den dag i dag rekorden for at køre hurtigst op af det legendariske bjerg på 36 minutter og 50 sekunder. Senere vandt han flere spektakulære sejre i bjergene i Touren. Blandt andet sænkede han den gule trøje (Jan Ullrich) med 9 minutter i 1998, på etapen over Galibier til Deux Alpes. Pantanis største bedrift var at vinde både Giro d’Italia og Tour de France i 1998. En bedrift der ikke siden er blevet gentaget og bragte Pantani ind i en eksklusiv gruppe af “dobbeltvindere”: Coppi, Merckx, Anquetil, Hinault, Roche og Indurain. Han blev taget for doping i 1999 og kom sig aldrig rigtig over det. Pantani led i sine sidste år af en depression og ”den lille store”,  blev fundet død på Hotel & Residence Le Rose i Rimini på Valentinsdag d. 14. februar 2004. Bare 34 år gammel. Dødsårsagen blev angivet som selvmord pga. en overdosis af kokain. Han ligger begravet i hjembyen Cecenatico på kirkegården Cimitero del Capoluogo. Hans gravsted er blevet et cyklingens pilgrimsmål som bliver besøgt af cykelsportentutiaster fra hele verden. I byen er ligeledes rejst en statue af Pantani og der er et lille museum Spazio Pantani hvor der er udstillet cykler, trøjer bandanaer osv. fra hans cykelkarriere.

nr. 64

Miguel Indurain

Billedet her af Miguel Indurain Indurain er fra 1994, signeret senere af den ydmyge og sympatiske Basker. Han vandt Tour de France hele fem gange fra 1991-1995 og tangerede dermed Jacques Anquetil, Eddy Merckx og Bernard Hinaults rekord. Indurain var dog den første der vandt sine fem sejre i træk. Hans strategi var fuldstændigt at dominere tidskørslerne, aktivt forsvare i bjergene og give interviews, med så få ord som muligt. På cyklen så han altid meget fattet ud, uberørt og underligt tilfreds. Hans lunger havde en kæmpe kapacitet og at hans hvilepuls ville have bekymret et lig. I modsætning til Eddy Merckx, der altid ville konkurrere om at vinde hver etape, var Indurain mere end glad for at tabe et par kampe for til sidst at vinde krigen. Han havde en meget ‘systematisk’ måde at vinde Touren på, Indurains Banesto-hold havde i de år aldrig behov for at ”Mobbe” feltet på samme måde som det senere var tilfældet for hold som US Postal og Team SKY. Miguel Indurain var altid en fantastisk gentleman og ingen havde nogensinde noget dårligt at sige om ham.

nr. 65

Jacque Anquetil, Roger Riviére og Federico Bahamontes

På billedet her fra TDF i 1959 ses de to franskmænd Jacques Anquetil og Roger Riviére sammen med den spanske klatrer Federico Bahamontes. Anquetil blev 5 dobbelt tourvindermed sejre i 1957, 1961,1962, 1963 og 1964. Men i 1959 sluttede han som nummer 3. Vinderen i 1959 blev den spanske klatrer med kælenavnet Ørnen fra Toledo, som også senere sluttede på både 2 og 3 pladsen. Han vandt også tourens bjergtrøje hele seks gange 1954, 1958, 1959, 1962, 1963, 1964. I begyndelsen af 1959-udgaven af Touren var der ikke mange, der troede, at Bahamontes kunne løbe med den samlede sejr, men han drog fordel af et tidligt udbrud på 8. etape sammen med fransmændende Anqutil og Anglade i Pyrenæerne. Derefter vandt han en bjergenkeltstart, der gik til Puy-de-Dôme. I Alperne var han i udbrud med en anden berømt klatrer, Charly Gaul, på etapen til Grenoble, og han udvidede sit forspring, og selvom de franske ryttere Jacques Anquetil og Henri Anglade senere formindskede deres tidstab var Bahamontes sejr aldrig senere i fare. Han vandt med lige over fire minutter til Anglade og tog som tidligere nævnt samtidig også en sejr i bjergkonkurrencen. Den sidste rytter på billedet Roger Riviére var på den 8. etape blevet nødt til at dække af tilbage i feltet for det udbrud som kom til at afgøre årets TDF og tabte over 4 minutter denne dag. Historien om Riviére cykelkarriere fik en tragisk ende allerede året efter i 1960, som blev et forfærdeligt år for cyklingen. Fausto Coppi mistede livet efter en malarialignende sygdom og danske Knud Enemark Jensen mistede livet under holdløbet under OL i Rom, han var dopet og hans krop var fyldt med Ronicol og Amfetamin. Under TDF i 1960 kæmpede Riviére tæt om den gule trøje med italienske Gastone Nencini og Nencini var kendt for sine vanvittige nedkørsler og tidens store stjerner som Anquetil og Bobet beskrev at det krævede dødsforagt at følge med ham på nedkørslerne. Riviére var ganske kort tid efter ham på dette tidspunkt i løbet og det fik ham til at oversatse på en nedkørsel på løbets 14. etape, ikke nok med at han fulgte med ham, han angreb Nencini i den gule trøje. Det betød at han på nedkørslen fra Perjuret, fejlede i et sving og styrtede 15 meter ned i en kløft. Han faldt ned på kvas og skærver og var ved bevidsthed. Men han var med det samme klar over at den var hel gal. Han havde fået svære skader på rygsøjlen og endte i en kørestol bare 24 år gammel. Man fandt i hans trøje pilleglas med amfetamin og morfinpræparater. Den lammede Roger Riviére døde blot 16 år senere. Blot 40 år gammel, bitter og ødelagt af det stofmisbrug han havde udviklet som cykelrytter.

nr. 66

BT-forsiden Nickis Triumf

Denne avisforside fra den 17 juli 2009 hvor Nicki Sørensen dagen før vandt en flot etapesejr på  12. etape til Vittel. (Historien er uddybet på billede nr 66.) Forsiden er en gave fra min gode ven Per Nordiggarden og han har skrevet et par af hans limericks på den. En vandbærer slider og slæber                                                                                                                                   Men som andre så ønsker og stræber Også han efter sejr                                                                                                                                                  I dag kan vi fejre                                                                                                                                             at Nicki er på alles læber! & En vandbærer fra Hillerød                                                                                                                                    er til mere end kun vand og brød                                                                                                                        for med det som han gjorde                                                                                                                                må vinen på bordet                                                                                                                                              og den er både helt hvid og rød Fantastiske Limericks er Nordiggardens speciale og han har skrevet en hel bog med Limericks om Tour de France- Bogen kan købes her i Café Mathilde til bare 199 kr. og den er virkelig god.

nr. 67

Cycles J.B. LOUVET

Reklame for cykelmærket J.B. Louvet fra Tour de France 1912. Det blev ikke den store succes for cykelfabrikanten. Den bedst placerede rytter på holdet blev belgiske Alfons Spiessens som sluttede løbet i Paris på en 10 plads. Undervejs i løbet havde holdet dog haft en enkelt dag med den førende rytter. Det var holdets Italienske stjerne Vincenco Borgarello, der også vandt 2 etapesejre i løbet. Jean-Baptiste Louvet var en sprintermester, der kørte fra 1900 til 1902. J.B. Louvet Bicycle Company blev oprettet i 1903 i Puteaux, Frankrig. Som mange andre mærker etablerede Louvet et racerhold, der konkurrerede med succes i adskillige Tours de France fra 1909 til 1955, og er rangeret som nummer 66 blandt de bedste gennem tiderne.

nr. 68

Tom Simson

Billedet her af Tom Simpson, en engelsk cykelrytter, er fra 13. etape af Tour de France d. 13. juli 1967. Det blev en dag der rystede TDF feltet af en af de værste tragedier i løbets historie. På vej op af det mytiske skaldede bjerg Mount Ventoux faldt Simson af cyklen, ca. 1500m før toppen. Han havde slingret et stykke tid frem og tilbage over vejen og pludselig kørte han direkte ud i skærverne på bjerget og faldt af cyklen. Tourlægen Pierre Dumas var hurtigt ved ham og hans sidste ord blev ”OP OP OP” han ville bare tilbage op på cyklen. Dumas forsøgte at genoplive ham, men han var bogstaveligt kogt tør og hjertet satte ud. I hans lommer på ryggen lå der 3 rør som havde indeholdt amfetamin-tabletter, der var kun et halvt rør tilbage. Under den fatale opstigning havde amfetaminen buldret rundt i kroppen sammen med en halv flaske cognac. Dette sammenlagt med en bagende sol og 40 grader. Simsons krop var tør han svedte ikke, han var fuldstændig dehydreret. Holdkammerater og andre ryttere havde forsøgt at tale til ham inden han faldt af cyklen, men han svarede dem ikke. Han stirrede tomt ud i luften, hans ansigt var blevet gulligblegt og voksagtigt. Han havde ikke mere at give og han døde der på Mount Ventoux, det skallede bjerg. På skærverne af de hvide kalksten. Bare 29 år gammel. Der blev senere rejst en mindesten præcis hvor han faldt af cyklen. Af de medicinske undersøgelser efter hans død kom man frem til at han havde amfetamin og alkohol i blodet under løbet, en vanddrivende kombination som viste sig at være fatal sammen med det varme vejr og den hårde fysiske anstrengelse. Det er blevet en tradition, at alle de mange motionscykelryttere der tager turen fra Bédoin og til toppen af Mont Ventoux, stopper og dvæler et øjeblik ved stenen, dels af respekt for Tom Simpson, men også fordi der er brug for et hvil, inden de sidste meget stejle kilometer til toppen. Mange efterlader en drikkedunk eller andre effekter der har med cykling at gøre. Når feltet under Tour de France passerer Mindestenen ligger Løbsdirektøren en krans ved stenen og rytterne slår korsets tegn. Han deltog i TDF 7 gange og vandt aldrig en etape, han blev til gengæld verdensmester i 1965 og vandt klassikere som Milano-San Remo, Lombardiet Rundt og Flandern Rundt. Hans sidste store sejr var i Paris- Nice i 1967.

nr. 69

Alcyon

Reklame fra Alcyon, som efter Tour de France i 1928 kunne prale af at nr 1, 2 og 3 dette år alle kørte på cykler fra deres fabrik. Deres cykler havde nu vundet løbet 4. år i træk og det var selvfølgelig noget man brugte i markedsføringen efterfølgende og fik solgt mange cykler. Alcyon var en fransk cykelfabrikant som fremstillede cykler mellem 1903 og 1954. Alcyon stammer fra omkring 1890, da Edmond Gentil startede fremstillingen af ​​cykler i Neuilly, Seine. I 1906 grundlagde de det professionelle Alcyon cykelhold, som var aktivt indtil 1955 og i denne periode vandt Tour de France 6 gange. I 1902 blev cykelproduktionen suppleret med motorcykelproduktion og i 1906 blev de første biler vist på “Salon de l’Automobile” i Paris, Frankrig.

nr. 70

Octave Lapize

Billedet her er fra Tour de France 1910 og det er af løbets vinder Octave Lapize. Han bærer i løbet den franske mesterskabstrøje, Tricolouren. Han vandt 4 etaper undervejs. Han blev den første rytter nogensinde over nogle af de ikoniske bjerge Col de Aspin, Peyresourde, Port, Portet d`Aspet og Tourmalet i Pyrenæerne da de første gang var med i Touren i 1910. Aubisque var også en del af løbet det år men her kom en anden franskmand Francois Lafourcade først over. Lapize blev senere pilot i det franske flyvevåben under 1. verdenskrig, hvor han blev skudt ned i 1917.

nr. 71

Le Petit Journal

Avisforside fra det parisiske magasin Le Petit Journal. Den er fra den 19. juli 1931 og på billedet ser man nu rytterne i deres nationalfarver, noget som Henri Desgranges havde indført i 1930 og som blev en stor succes og gevinst for Desgranges avis L´Auto´s oplag til over 750.000 i de uger hvor Touren kørte. Her får man også fornemmelsen af hvordan forplejningen i de år foregik, man kørte ind til vandposter, caféer og fik fyldt væske på kroppen og en flaske med videre. Ligeledes fik man mad på denne måde.

nr. 72

Le Circuit de France

Under 2. verdenkrig blev der ikke kørt Tour de France i årene 1940-1946. Løbet var blevet annonceret af L´Auto i april 1940, men løbet blev aflyst, da de tyske besættelsestropper besatte Paris, samt hele det nordlige og vestlige Frankrig i juni 1940. Det var ikke kun krigen der ændrede livets gang for Tour de France. Løbets fader Henri Desgranges døde d. 16. august 1940, 75 år gammel. Han havde stået for udformningen og idéen om, hvad løbet skulle rumme. Den tyske besættelsesmagt og Vichy-styret ønskede at Touren skulle fortsætte, men arvtageren efter Desgranges, Jacques Goddet arbejde hårdt for at det ikke skulle gennemføres. Han fortsatte med at udgive avisen L´Auto under besættelsen indtil de franske myndigheder lukkede avisen efter Frankrigs befrielse i 1944 for at udkomme under besættelsen. Goddet kunne dog bevise at han havde modarbejdet tyskerne og at han havde ladet den franske modstandsbevægelse trykke pamfletter og flyverblade på virksomheden. Det blev afslutningen på L´Auto og avisen blev åbnet igen d. 28. februar 1946 under det nye navn L´Equipe—”Holdet” som anslog forhåbninger om fællesskab og fred. Goddet stod klar til at videreføre Desgranges værk og Touren genopstod i 1947. Denne flyer for et nyt løb, Le Circuit de France er fra den franske facistavis La France Socialiste som forsøgte sig med en erstatningsudgave af Touren i efteråret 1942. Løbet bestod af 8 etaper over 6 dage fra d. 28. september til d. 4. oktober. Goddet nægtede at have noget med det at gøre så i stedet blev det en tidligere medarbejder på L´Auto, Jean Leulliot,som var løbsdirektør. Det blev heldigvis en kæmpe fiasko og blev kun kørt den ene gang.

nr. 73

Le Mans racerbanen

Billedet her er fra 4. etape i 1975, hvor etapen sluttede med en sprint på Le Mans-racerbanen. I midten ses franske Jacques Esclassan fra Peugeot-BP holdet besejre Belgiske Rik van Linden fra Bianchi-holdet med en dækbredde. Sekundet efter kører de ind i hinanden og styrter. Rik van Linden vandt dog 3 etapesejre det år og vandt også den grønne pointtrøje i Paris. Franske Bernard Thévenet vandt den gule trøje foran belgierne Eddy Merchx og med Lucien van Impe som nr. 3. Lucien van Impe vandt bjergkonkurrencen og blev dermed den første vinder af den prikkede bjergtrøje, der blev indført det år. Det samme gjorde den hvide ungdomstrøje som blev vundet af en ung Francesco Moser, det blev også første gang touren sluttede på Champs Élysées og her vandt belgiske Walter Godefroot.

nr. 74

Søren Kragh Andersen

Søren Kragh Andersen fik for alvor sit gennembrud i 2018, hvor han under Tour de France bar den hvide ungdomstrøje i syv dage, og blev nummer fem på løbets afsluttende enkeltstart. Derudover var han en af de vigtigste hjælperyttere for sin kaptajn på Team Sunweb, hollænderen Tom Dumoulin, der sluttede på en samlet andenplads i løbet. Ved Tour de France 2020 vandt Kragh Andersen både 14. og 19. etape. Han har deltaget i Touren 5 gange og har altså 2 etapesejre.

nr. 75

Chris Anker Sørensen

På billedet her fra podiet på Champs Éllysées I Paris i 2012, hvor kan blev kåret til løbets mest angrebsivrige rytter og fik overrakt årets Combativité- Pris.

nr. 76

Mark Cavendish

Billedet her er fra Tour de France 2021. Den 9. juli vandt Cavendish 13. etape og tangerede dermed Eddy Merchx imponerende etaperekord med 34 etapesejre i Touren. Hans danske leadoutmand på Deceuninck-Quick Step mandskabet, Michael Mørkøv kørte Cavendish flot frem i spurten og endte såmænd selv på en flot 2. plads. Dermed tog han også point til den grønne trøje, pointkonkurrencen fra Cavendishs nærmeste konkurrenter. En trøje som den engelske sprinter vandt det år og kun har vundet 2 gange i 2011 og så altså igen i 2021. Han har deltaget i Touren 14 gange og vundet etaper i 9 af dem. I 2021 blev det til i alt 4 etapesejre. Planen er at makkerparret her i 2024, skal forsøge at skaffe Cavendish etapesejr nr. 35 når de i sommerens Tour de France tørner ud for det Kasakstanske Astana mandskab.