På billedet her ses den afslappede Jean-Marie Leblanc overvåge en af pavé-passagerne i TDF 2004. Han var Løbsdirektør for Tour de France fra 1989 til 2005 og den første af direktørerne som selv havde kørt løbet som rytter. Han deltog i TDF i 1968 og igen i 1970, uden nogen store resultater men som en god og stabil hjælperytter i 1970 var han holdkammerat med danske Leif Mortensen, på BIC mandskabet. Han stoppede sin cykelkarriere i 1971. Herefter blev han sportsjournalist. Præcis som sine store forgængere som Løbsdirektører. Henri Desgranges og Jacques Goddet. Leblanc overtog ledelsen af løbet i 1989, efter at have opbygget et bredt kendskab til sporten via sit arbejde som journalist og senere som redaktør på den gældende franske sportsavis L’Equipe. Det er en kendt sag, at Leblanc nærer en personlig kærlighed til Tour de France, og han har faktisk forsøgt at fjerne doping-spøgelset ved gennem årene at gøre ruten lettere. Den hårdeste kritiker af det var såmænd – Richard Virenque, som jo var en del af Festina-skandalen i 1998, som udviklede sig til Tour-historiens – og dermed cykelsportens – hidtil største skandale. Jean-Marie Leblanc har forsøgt at gøre løbet mere sportsligt og mindre kommercielt. Han er hjernen bag Tourens stramme sponsorkoncept, der er baseret på en kategorisering af sponsorer. Indtægterne blev øget, da et stort antal små sponsorer blev erstattet af et begrænset antal større – samt øgede indtægter fra tv-rettigheder. Han sikrede i sin tid som chef, løbets dybe lokale forankring i selv de mindste provinser, midt i globaliseringen. Han forlod løbet i 2005 og overlod stafetten til Christian Prudhommes.